Sådan styrer du købetrangen – de bedste tips fra en coach
Købe eller ikke købe? Vi har tjeklisten.
Tekst:
Jessika Jellbom
Foto:
Daniel Nilsson
Udgivet:
2. november 2020
Sommetider siger venner ubehagelige ting, som du har brug for at høre. Prisjagt er din ven. Derfor spørger vi ærligt, men venligt: Er det virkelig nødvendigt, at du køber den ting? Efterårsudsalg, Black Friday, Cyber Monday – den ene salgskampagne afløser den anden frem til jul, og det er nemt at komme til købe mere, end vi har brug for og har råd til. Men hvorfor gør vi det så?
– Vi mennesker vil gerne gøre det rigtige. Når du køber en nedsat vare, ved du, at du gør det rigtige, og så har du taget ansvar, siger coach Philip Diab.
Han forklarer psykologien bag dette lidt nærmere: Når et etableret og velkendt produkt bliver sat ned i pris, opfattes det som en slags garanti for, at du gør en god handel, og så kan det ikke gå galt. Der er også et egoistisk aspekt – vi kan godt lide at fortælle vores venner om den gode handel, vi har gjort.
– Det handler om tilfredshed og tilhørsforhold. Vi lever i en tid, hvor vi er på udkig efter belønning og resultater og er parate til at købe noget for at indgå i en sammenhæng.
Vi overbeviser os selv
Philip Diab er grundlægger af virksomheden Kickass-Coach i Sverige, og han har stor erfaring med at hjælpe folk, der sidder fast i en købsafhængighed. Fælles for mange af dem er, at deres beslutninger er baseret på "her og nu" – og de tænker ikke på konsekvenserne.
– Vi har en evne til at retfærdiggøre argumenterne i hovedet: Jeg er på kur, men jeg skal lige tjekke køleskabet i aften. Og når vi så står der, tænker vi: Jeg spiste så lidt til frokost, at jeg nok godt lige kan tage noget godt ...
Shopping kan fylde tomhed
At forkæle sig selv er noget, vi alle har gjort. Problemerne opstår, når shopping bliver en måde at udfylde følelsen af tomhed eller at erstatte noget andet, vi mangler, eller som vi længes efter.
– Jo mere du køber, jo kortere varer tilfredsstillelsen, og for hver gang du køber noget, er du nødt til at købe mere til at føle tilfredsheden. I sidste ende vil det få økonomiske konsekvenser, siger Philip Diab.
Tærsklen er også betydeligt lavere, når handles online, end i en fysisk butik.
– Butikkerne er på din telefon, og dermed er de er allerede med dig. Og jo mere tid du bruger på din telefon, jo mere tomhed risikerer du at føle.
Resten kan du selv regne ud.
Den rigtige psykologi giver tilfredse kunder
Mange butikker er også dygtige til at fremskynde købsbeslutninger: "kun tre tilbage", "tilbuddet er kun gyldigt i 6 timer". Men at gå for hurtigt frem kan give bagslag – mange varer kommer retur.
– Jeg tror, at butikkerne ville have gavn af at lære mere om de psykologiske aspekter. Det er jo kun godt, når kunderne foretager bedre indkøb og bliver mere tilfredse. Det øger chancen for, at de vender tilbage, og at de også anbefaler butikken til andre, siger Philip Diab.
Men et impulskøb kan naturligvis også være et rigtig godt køb.
Philips tre kontrolspørgsmål kan være retningsgivende:
1) Vil jeg have det? Altså virkelig have det.
2) Har jeg brug for det? Sådan rigtigt.
3) Har jeg råd til det?
– Hvis du ikke kan svare klart ja på alle tre spørgsmål, skal du ikke købe det.
Philip Diab anbefaler også et trick, han selv bruger:
– Det handler om at skabe afstand til det produkt, du er tiltrukket af, både fysisk og mentalt. Når du finder noget, du ønsker at købe, så prøv at sige til dig selv: "Hvor dejligt, det vil jeg købe i morgen". I langt de fleste tilfælde vil den ting ikke føles nær så vigtig at købe den næste dag.
Hvis jeg er bekymret for, at en ven er afhængig af at købe, hvordan kan jeg bringe det op med vedkommende?
– Prøv at sige: "Jeg kan se, at du er glad, når du har købt noget. Hvilke andre ting i livet gør dig glad?" Lad være med at føle dig skyldig.
Hvordan ved jeg, om min egen købsadfærd er usund?
– Hvis du stiller dig selv dette spørgsmål, så ved du, at der er noget galt. Spørgsmålet er vigtigst, da det ofte indeholder svaret, siger coach Philip Diab.
Denne artikel er skrevet af Prisjagts redaktion. Ingen andre har haft indflydelse på indholdet. Der forekommer ingen betalingslinks eller andre former for annoncesamarbejde. Jessika Jellbom kan kontaktes på [email protected].